Středisko kulturních služeb Svitavy

Koncertní sezóna 2015/2016

Koncertní sezóna 2015/2016 KPH

Neděle 6. září 2015 v 19.00 hodin – kostel svatého Jiljí
Trio Cantorum

Komorní soubor hudebníků v obsazení příčná flétna, klarinet, fagot. Trio Cantorum tvoří hráči
s orchestrální praxí. V repertoáru dominují skladby hudebního klasicismu, ale zastoupeny jsou
i moderní žánry včetně hudby populární. Uskupení nabízí  širokou variabilitu jednotlivých vystoupení, a to od klasických koncertů přes koncerty výchovné a vernisáže.
 

Petr Jeníček – příčná flétna
Je absolventem brněnské konzervatoře, bakalářské studium na FF Mu, obor Teorie a provozovací praxe staré hudby ukončil v roce 2015. V letech 1995 – 1998 působil v Posádkové hudbě Olomouc a příležitostně hostoval v Moravské filharmonii Olomouc. Vystupuje sólově, v Duu Latino a  s komorním triem L´AMBRE. S tímto souborem se zaměřuje převážně na hudbu duchovní. Působí jako učitel na ZUŠ ve Svitavách.
 

Vladimír Pečinka – fagot     
Hru na fagot vystudoval u prof. Jiřího Nykodýma (konzervatoř, JAMU). Již během studia působil v několika komorních tělesech (dechovém triu, kvintetu a oktetu). V kvartetu Fagotti Brunenses, oktetu Ad libitum a Clasicc triu působí dodnes. V letech 1997 – 2002 působil v orchestru opery Janáčkova divadla v Brně. Od roku 1990 předává své zkušenosti na ZUŠ v Letovicích.
 

Libor Kazda – klarinet
Vystudoval hru na klarinet na konzervatoři v Brně u prof. E. Drápely. Poté vystudoval JAMU u doc. Valtera Vítka, kterou zakončil v roce 1997 státní zkouškou. Působí jako klarinetista v symfonickém orchestru města Litomyšle a zároveň vyučuje na tamní  ZUŠ B. Smetany obor dechové nástroje
a komorní hra.

 

 

Středa 7. října 2015 v 19.00 hodin – Fabrika Svitavy
Edith Piaf – „MON AMOUR“ – turné 2015/2016

Účinkuje multiinstrumentálně – pěvecké trio ESPRIT, pod vedením Mgr. Markéty Mazourové, PhD
Motto turné: Edith Piaf: „Láska je vždy krásná, i když je nešťastná… Naučí Vás chápat jiné…“
Turné je věnované královně šansonu – francouzské zpěvačce EDITH PIAF, u příležitosti 100-tého výročí narození. Edith Piaf, vlastním jménem Edith Giovanna Gassion, známá pod pseudonymem La Môme Piaf byla světoznámá a oblíbená francouzská šansoniérka. Její způsob interpretace odrážel praktické zkušenosti ze života, které sama prožila, anebo vnitřní poměry, ve kterých se právě nacházela. Tento umělecký přístup z ní nakonec učinil francouzskou národní ikonu. Šansony jako „La vie en rose“, „L´hymne á l´amour“, „Milord“ a „Non, je ne regrette rien“ jí přinesly světovou popularitu.
Ve zhruba sedmdesátiminutovém programu zazní nejznámější písně slavného „Vrabčáka“, kde budou představeny níže uvedené nástroje a zazní i písně ve speciální úpravě
– a capella.
 

Markéta Mazourová
Vedoucí tria, přední česká umělkyně, oceněná nejen v domácích, ale i světových soutěžích, s širokým spektrem uměleckých aktivit. Dosažené vzdělání: Akademické gymnázium Praha , Pražská konzervatoř - Klavír, Skladba populární hudby, Bicí nástroje, Hudební fakulta Akademie múzických umění - Bicí nástroje (MgA, Ph.D) www.marketamazourova.cz

 

Petra Červinková
soubor LUMÍR
Dosažené vzdělání: Státní konzervatoř Brno – Klarinet.
 

Eliška Hurábová
divadlo SEMAFOR
Záštitu pro produkční agenturu ANDATE nad turné převzala velvyslankyně České republiky ve Francii J. E. JUDr. Marie Chatardové a Francouzské aliance v České republice.

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 

 

 

Sobota 12. prosince 2015 v 19.00 hodin – Fabrika Svitavy
Jakub Jan Ryba – Česká mše Vánoční

V předvánočním čase, v sobotu 12. prosince 2015 v 19 hodin zazní v sále Multifunkčního centra Fabrika Svitavy Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby. Pod řízením Dany Ludvíčkové ji provedou pěvecké sbory Bendl Česká Třebová, sbormistr Josef Menšík, Chorbell Hradec Králové, sbormistryně Kateřina Kubínová, Otakar Vysoké Mýto, sbormistryně Věra Milerová, a svitavské sbory Dalibor, sbormistryně Miroslava Ducháčková, a Iuventus, sbormistryně Věra Burešová, za doprovodu Orchestru pardubických filharmoniků. V sólových partech se představí Jana Lesná, Markéta Štefaniková, Václav Boštík a Michal Tetur. Program doplní výběr z České svatoroční a České mariánské muziky Adama Václava Michny z Otradovic a Prelude z Te Deum francouzského barokního mistra Marca - Antoine Charpentiera. Přijměte srdečné pozvání na tento výjimečný koncert.

 

Vstupné: 200 Kč (členové KPH 100 Kč)

 

Čtvrtek 14. ledna 2016 v 19.00 hodin – Ottendorferův dům
Moravské klavírní trio a hosté

Kseniya Suprunovich - soprán + Pavel Katsiushyn - baryton
Novoroční turné
Moravské klavírní trio se objevuje na naší koncertní scéně od roku 1997, kdy vzniklo z iniciativy členů Státní filharmonie Brno - vedoucího skupiny II.houslí Jiřího Jahody a violoncellisty Rudolfa Mrazíka, kteří přizvali ke spolupráci pianistku Janu Ryšánkovou. Hned v následujícím roce se soubor úspěšně prezentoval na soutěži v italském Vercelli. V roce 1999 usedl k violoncellovému pultu Miroslav Zicha, profesor brněnské konzervatoře a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Nepřehlédnutelnou činností souboru je je též spolupráce tria s operními sólisty všech hlasových kategorií (Y. Tannenberger, J. Wallingerová, M. Králíková, R. Samek, Z. Korda a další), pro něž vznikla z pera violoncellisty nápaditá aranžmá téměř kompletního koncertně prováděného světového operního a operetního repertoáru. Soubor tvoří již vyzrálé umělecké osobnosti, díky čemuž dospěl k charakteristickému hudebnímu projevu - dokonalé souhře a nezaměnitelnému expresívnímu výrazu, což je vysoce hodnoceno nejen odbornou kritikou, ale setkává se i s živým ohlasem široké hudební veřejnosti. O tom svědčí opakovaná pozvání k vystupování na významných koncertních pódiích.
www.moravskeklavirnitrio.cz

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 

 

 

 

Koncert zrušen ze zdravotních důvodů


Středa 27. ledna 2016 v 19.00 hodin – Fabrika Svitavy
Czech Virtuosi a mladí korejští sólisté

Komorní orchestr Czech Virtuosi (umělecký vedoucí K. Procházka) vznikl a zahájil svou koncertní činnost v lednu 1998. Členy ansámblu jsou koncertní mistři a sólisté na dechové nástroje dvou brněnských těles – Filharmonie a Janáčkovy opery. Repertoár souboru zahrnuje díla od baroka po současnost a to nejen symfonická, ale i hudbu duchovní (kantáty a oratoria) a operní. Doménou orchestru je hudba Mozartova – jen ve Vídni soubor provedl souborně čtyři Mozartovy opery. Czech Virtuosi jsou každoročně zváni na významné české i zahraniční hudební festivaly (Rakousko, Francie, Belgie, Španělsko‚ Polsko, Německo, Holandsko a další). K nejúspěšnějším patří koncerty ve slavném vídeňském Konzerthausu, Mnichově, Salzburku a koncertní turné do Japonska v roce r. 2003.
V současné době jsou zváni do Itálie, Francie, Belgie a Rigy. S tělesem hostovalo již více než 130 vynikajících instrumentalistů, operních pěvců a sborů a na tři desítky dirigentských osobností doslova z celého světa. Vzácní hosté jsou pravidelně představováni i domácímu publiku v Brně – tradicí se již staly adventní a vánoční koncerty v katedrálách, věnované hudbě barokních mistrů. Kromě profilového CD s hudbou Respighiho, Prokofjeva a Dvořáka natočili Czech Virtuosi též unikátní sérii CD pro belgickou společnost PHAEDRA, např. instrumentální koncerty belgických Mozartových současníků. Poslední nahrávkou je Pastorální mše českého skladatele, též současníka Mozartova, Fr. Maxe Knížete. Publikum i odborná kritika cení na orchestru Czech Virtuosi stylovou čistotu, barevnost, dokonalou souhru a spontánní muzikálnost.

www.czechvirtuosi.cz


 

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 


Středa 10. února 2016 v 19.00 hodin – Ottendorferův dům
Renata a Igor ARDAŠEVOVI

Klavírní duo dvou skvělých brněnských klavíristů, Renaty a Igora Ardaševových. Jejich bohatý repertoár jak pro čtyřruční klavír, tak pro dva klavíry mohli obdivovat posluchači tuzemských
i zahraničních festivalů.
 

Igor Ardašev
Igor Ardašev reprezentuje už dlouho české pianistické umění na mezinárodním fóru. Jeho talent byl formován zprvu otcem, později na konzervatoři i na JAMU Inessou Janíčkovou, v mistrovských kurzech Paulem Badurou-Skodou v Rakousku a Rudolfem Serkinem v USA. Kromě úspěchů v dětských soutěžích se Ardašev v osmdesátých a devadesátých letech minulého století stal laureátem Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, soutěže královny Alžběty v Bruselu (zde získal též cenu belgického rozhlasu a televize) a soutěže Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži.
Roku 1990 obdržel 1.cenu v soutěži Marie Callasové v Aténách. Interpretační úroveň dovoluje virtuózně disponovanému a filozoficky orientovanému pianistovi pořádat samostatné recitály, hrát čtyřručně i na dva klavíry s manželkou Renatou a spolupracovat s komorními soubory a vynikajícími světovými orchestry a dirigenty (Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Královská liverpoolská filharmonie, BBC Londýn).
Je zván na renomované evropské hudební festivaly (Schleswig-Holstein,Jodoigne v Belgii,Hannover,Neapol,Pražské jaro apod.).Z jeho nahrávek připomínáme Čajkovského koncert b moll, Janáčkovu Žárlivost s Rudolfem Firkušným, Dvořákovy Slovanské tance a klavírní verzi Smetanovy Mé vlasti s manželkou Renatou, kompozice Lisztovy, Martinů, Ježkovy, Prokofjeva, Musorgského a Beethovenovy.

 

Renata Ardaševová
Přerovská rodačka absolvovala konzervatorní studia v Ostravě u Marty Toaderové. Souběžně studovala i kompozici u Milana Báchorka. Na brněnské JAMU pokračovala u své předchozí  pedagožky a později ve třídě vyhledávané prof. Inessy Janíčkové. Svůj mimořádný talent pak rozvíjela dále na  mezinárodních interpretačních kurzech u takových osobností jakými jsou  Rudolf  Kehrer, Vera Gornostaeva  nebo Lev  Naumov. Nepopiratelné úspěchy zaznamenala Renata Ardaševová i v řadě mezinárodních soutěží. Je vítězkou soutěží Virtuosi per musica di pianoforte v Ústí nad Labem, Bedřicha Smetany v Hradci Králové, Chopinovské soutěže v Mariánských Lázních a v r.1992 získala cenu The Gordon Trust Prize na skotské mezinárodní soutěži v Glasgowě.  Úspěšná byla i ve skladatelské soutěži Generace, jejíž vítězkou se stala v r. 1987.
Pianistka o jejíž úhozové technice a herní kultivovanosti píše kritika v superlativech, zahájila bohatou koncertní činnost již na konci studií. Uplatňovala se jako sólistka i komorní hráčka. Spolupracuje s významnými domácími i zahraničními solisty, mezi které patří Michaela Fukačová, Bohuslav Matoušek, Pavel Wallinger, Carmine Lauri, Lars Anders Tomter, Jana Walingerová, Jozef Podhoranský, Tomáš Kořínek a další solisté a komorní soubory. Známým se stalo především Duo Ardašev, v němž se spolu s Igorem Ardaševem uplatňovala jak v čtyřruční hře, tak ve hře na dva klavíry. Jejich výkony je přivedly na četná evropská koncertní pódia od Španělska po Řecko a pohotově je zachytila firma Supraphon, pro níž  natočili Dvořákovy Slovanské tance, Legendy a cyklus  Ze Šumavy, Smetanovu Mou vlast a v live nahrávce společně s Komorní filharmonií Pardubice Koncert pro dva klavíry J. L. Dusíka. Renata Ardaševová je vítanou sólistkou mnoha koncertních řad a festivalů doma i v zahraničí.  Účastnila se pravidelně mezinárodního projektu České sny, mezinárodních festivalů Concentus Moraviae, Janáčkův Máj,  Ohridske Leto v Makedonii, a dalších, společně s orchestrem  National des Pays de la  Loire podnikla turné po Francii, letos vystoupí na festivalu Pražské Jaro. Její umění znají také posluchači v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Bulharsku, Velké Británii, Holandsku, Dánsku, Lotyšsku, Turecku a v dalších zemích. Pedagogicky působí rovněž na Jamu v Brně.
www.ardasev.com

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 

Středa 2. března 2016 v 19.00 hodin – Fabrika Svitavy
Pražský komorní balet

METAFORY TANCE

Představení Metafory tance, které mělo premiéru 18. října 2015 ve Stavovském divadle, prezentuje tři díla současných choreografů – Alexandry Dziurosz, Hany Litterové, Žiga Jereba a Anny Štěrbové, které spojuje nejen slovanský původ, ale především snaha o divácky srozumitelné dílo, kde hlavní roli hraje tanec. Tanec, který může mít rozličný pohybový slovník, nicméně je nositelem myšlenky díla a vzniká v souladu s hudebním doprovodem.

Tématem složeného večera je lidské chování s jeho světlými i temnými stránkami. Co vše ovlivňuje naše jednání? Konvence, společenské normy, emoce, vášně, smysly… K čemu může vést násilné potlačování osobnosti či naopak naprosto nekontrolované jednání?

Youtube: https://youtu.be/1bQkVlDzd5I

Facebook: https://www.facebook.com/prazskykomornibalet/videos/1130010913689354/

 

Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor. Počátky sahají do roku 1964, kdy Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut zakládají původní Studio Balet Praha. Na ideu Baletu Praha navazuje choreograf Pavel Šmok v roce 1975 a zakládá Pražský komorní balet. Vznik tohoto souboru znamenal velký zlom ve vývoji tehdy ještě československého baletu. Za téměř půl století úspěšné činnosti a umělecké tvorby soubor prošel cílevědomým a úspěšným vývojem, stal se významným reprezentantem tanečního umění České republiky a hlavního města Prahy v zahraničí
Současnou tvář Pražského komorního baletu reprezentuje 8 stálých a 6 externích tanečníků, kteří zvládají rozsáhlý pohybový rejstřík od technik vycházejících z klasického tance, přes techniky moderního i současného tance a technik založených na improvizaci. Tanečníci mají za sebou bohaté zkušenosti z kamenných divadel i alternativních tanečních scén v České republice nebo zahraničí. Od 1.8.2013 nově jmenovaná umělecká vedoucí Hana Polanská Turečková společně s dlouholetou sólistkou a pedagožkou Pražského komorního baletu Kateřinou Dedkovou – Frankovou navazují na tradici inovativního a progresivního souboru s českým a mezinárodním repertoárem s jasným zřetelem na uchování původní tvorby Pavla Šmoka.
www.prazskykomorní balet.cz

Vstupné: 200 Kč (členové KPH 100 Kč)

 


Čtvrtek 10.března 2016 v 19.00 hodin – Ottendorferův dům
Graffovo kvarteto

Graffovo kvarteto, které patří mezi přední česká kvarteta mladé generace, vzniklo v roce 1997 na brněnské konzervatoři ve třídě primária Janáčkova kvarteta Miloše Vacka . Soubor již za dob studií na konzervatoři a HF JAMU získal celou řadu laureátských titulů na mezinárodních soutěžích (Mezinárodní interpretační soutěž Beethovenův Hradec 1999; Mezinárodní soutěž komorních souborů ACT 2003 – Londýn, Velká Británie; Mezinárodní soutěž "Verfemte Musik" 2005 –Schwerin, Německo), za interpretaci kvartetů Leoše Janáčka pak dvakrát cenu Nadace Leoše Janáčka (2001, 2003). V roce 2005 získalo kvarteto zvláštní cenu francouzské asociace "Forum Voix Etouffés". V roce 2008 získal soubor prestižní Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. Na uměleckém růstu Graffova kvarteta se od dob jeho studií na HF JAMU podílí Prof. Adolf Sýkora (člen legendární sestavy Janáčkova kvarteta) a v současné době také Prof. Jerry Horner (člen slavného amerického Fine Arts Quartet). Kvarteto se rovněž opakovaně zúčastnilo řady mezinárodních kurzů komorní hudby, kde mělo možnost studovat pod vedením předních umělců. Byl to například Günter Pichler (Alban Berg Quartett, Vídeň), Norbert Brainin a Siegmund Nissel (Amadeus Quartet, Londýn), László Mezö (Bartók Quartet, Budapešť), Milan Škampa (Smetanovo kvarteto, Praha) a další. Graffovo kvarteto vystoupilo na stovkách koncertních pódií tří světadílů (Evropa, Amerika a také Afrika). Nahrávky souboru pořídily rozhlasové stanice nejen v Evropě, ale i v zámoří (Český, Slovenský, Chorvatský rozhlas, BBC atd.). Graffovo kvarteto realizovalo rovněž nahrávky na CD. Nahrávka kvartetů Haydna, Mendelssohna a Suka byla označena jako "Nahrávka měsíce" na prestižním britském hudebním portálu MusicWeb International. Soubor na svých koncertech vedle klasického kvartetního repertoáru provedl mnoho světových premiér děl soudobých českých, ale i zahraničních autorů (např. M. Štědroň, M. Slimáček, W. Schulze, H. Neumann, Páll P. Pálsson ad.). Významným počinem je uskutečnění světové koncertní premiéry zapomenutého "nultého" klavírního kvintetu Bohuslava Martinů. Toto dílo, rovněž ve světové premiéře natočil soubor na CD pro firmu Radioservis.
www.graffequartet.unas.cz

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 


Středa 6. dubna 2016 v 19.00 hodin – Ottendorferův dům
Kon Sira…

(Kateřina García – Barbara García – Luboš Malina – Tomáš Liška - Predrag Duronjić)

ZRUŠENO

 

Náhradní koncert

Středa 6. dubna 2016 v 19.00 hodin – Ottendorferův dům

Trombenik

Pánové Trombeniku se nechali zmámit klezmerovou hudbou v roce 2001.

Každý z nich přišel z kapely provozující žánr zcela odlišný. Pod maskou Trombeniku se tak skrývá rocker, folklorista, středověký trubadůr, alternativní polykač střídajících se různých taktů, folkař, funkyman i ethnovlnař.

Jejich barevná hudební minulost určuje styl a směr, jímž kapela kráčí. Klezmerové melodie (písně židovských hudebníků z východní Evropy a z Ameriky) z 19. a 20. století jsou jim základem. A ty sytí hoši jazzem, balkánským duchem, cikánskou nespoutaností, latinskoamerickým rytmem, zastřešují ethnoklenbou a nabíjejí rockovou municí.

Jako klezmeři stáli před posluchači v Praze, na Moravě i v zahraničí. Rozpínají se na velkých podiích festivalů a sálů, smršťují na menších klubových hudebních scénách. Stávají se bodem programů s vážnou hudbou a jindy zcela nevázaně vyhrávají do tance na svatbách a plesech. A konečně čas od času koketují s múzami na divadle.

Charakteristický zvuk kapele dodává pětice nástrojů: klarinet, housle, bendžo, kontrabas a bicí. Zpívá se v angličtině přistěhovalců z Evropy a v jidiš.

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 

 

Úterý 19. dubna 2016 v 19.00 hodin – Fabrika Svitavy
Monika Načeva a Michal Pavlíček + Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce

Monika Načeva je žena mnoha tváří. Vždycky se na chvíli ztratí, umlčí hlas, aby mohla za čas vyrazit dech novou tváří svého hudebního projevu. Její aktuální muzikantská podoba, kterou sdílí s Michalem Pavlíčkem je krásná, plná pocitů a zároveň neskutečně silná a razantní. Akustický gig Načeva + Pavlíček je postaven na průřezu tvorby Načevy i aktuálních skladeb z poslední desky. V tomto pojetí nejvíce vyzní silné texty Jáchyma Topola, otevřený emocionální výraz Načevy a Pavlíčkova nezaměnitelná kytara. Moniku Načevu a Michala Pavlíčka doprovodí Symčcové kvarteto Pavla Bořkovce. Kvarteto vzniklo na půdě Akademie múzických umění v Praze. Na této škole všichni členové studovali nebo studují. Kvartet pedagogicky zaštítil Jiří Panocha. Pavel Bořkovec byl profesorem HAMU v letech 1947-1967. Mezi žáky tohoto významného pedagoga českých moderních skladatelů patřili Pavel Blatný, Jiří Pauer, Vladimír Sommer, Petr Eben, Jan Klusák a Jan Truhlář, Radim Drejsl, Miroslav Raichl. Bořkovec složil dvě opery, dva klavírní koncerty, jedno concerto grosso, balet a pět smyčcových kvartetů. Violista kvartetu Matěj Kroupa je skladatelovým pravnukem. Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce se zaměřuje především na českou hudbu 20 a 21. století. Hlavní cíl tohoto tělesa tedy tví nejen v tom, propagovat neprávem opomíjené autory Bořkovcovy generace, ale i sloužit hudbě „nové“ a uvádět na koncertní podia hudbu současných skladatelů. Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce má na repertoáru i díla z klasické kvartetní literatury.
Michal Pavlíček – kytara
Monika Načeva – zpěv

Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce:
Alexej Aslamas - housle, Ondřej Hás - housle, Matěj Kroupa - viola, Štěpán Drtina – violoncello
www.michalpavlicek.com
www.naceva.eu
www.borkovecq.cz

 

Vstupné: 200 Kč (členové KPH 100 Kč)

 

Středa 11. května 2016 v 19.00 hodin – Ottendorferův dům
Jiří Bárta a Terezie Fialová

Koncert v rámci Dvořákova festivalu
 

Jiří Bárta /violoncello/  je významný violoncellista své generace. Studoval u Josefa Chuchra a Mirko Škampy v Praze, Borise Pergamenščikova v Kolíně nad Rýnem a Eleonore Schoenfeld v Los Angeles. Spolupracuje s předními českými a mezinárodními orchestry a je pravidelně zván na hudební festivaly. Jeho nahrávky u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie dvakrát vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích. Zahrnují kritiky ceněnou nahrávku všech Bachových violoncellových suit i Šostakovičových koncertů s dirigentem Maximem Šostakovičem a Pražskými symfoniky i oba koncerty Dvořákovy, A Dur a h moll. Pro londýnský Hyperion natočil Jiří Bárta CD s violoncellovými sonátami Ignaaze Moschelese a Franze Hummela, zcela nedávno CD se sonátami Artura Rubinsteina (oboje s klavíristou Hamish Milne).S jazzovým kvartetem Milana Svobody spolupracoval na klasicko-jazzovém CD "Znamení Střelce".

 

Terezie Fialová patří k nejtalentovanějším klavíristům nastupující generace. Přes své mládí je také uznávanou komorní partnerkou mnoha předních českých sólistů (J. Špaček, R. Patočka, Č. Pavlík, J. Bárta, P. Nouzovský, S. Šaturová ad.). Vystudovala Konzervatoř v Brně na klavír a housle, Akademii múzických umění v Praze v klavírní třídě prof. Ivana Klánského a Hochschule für Musik und Theater Hamburg v komorní třídě prof. Niklase Schmidta. Je členkou klavírního tria Eben trio, se kterým v roce 2012 vyhrála mezinárodní soutěž "Concours de musique du Lyceum Club International de Suisse" ve švýcarském Lausanne, které jí přineslo pozvání na prestižní Verbier Festival Academy 2013. Během této akademie provedla mimo jiné i světovou premiéru klavírního kvartetu E. Nesbita "Like some forgotten music". S Eben triem natočila tři CD, která vzbudila zaslouženou pozornost mezinárodní kritiky. Deska věnovaná nedožitým 80. narozeninám skladatele Petra Ebena získala ocenění "Recording of the Month" a "IRR Outstanding".

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 

Středa 18. května v 19.00 hodin – Fabrika Svitavy
Litomyšlský symfonický orchestr

Amatérské hudební sdružení, které má za svou více než šedesátiletou existenci za sebou mnohá vystoupení a to i s významnými sólisty (např. B. Krajný, E. Haken, J. Svěcený, L. Čepický, I. Ženatý, R. Rokl, B. Matoušek aj.)
Počátky orchestrální hudby v Litomyšli spadají až do roku 1876, kdy byla svépomocí provedena Smetanova Prodaná nevěsta. Stálý orchestr pak byl v Litomyšli založen v roce 1912. Prvním dirigentem byl B. Šťastný. Po první světové válce se orchestr obnovil v roce 1922 pod vedením J. Metyše. Ten pozvedl orchestr na vysokou úroveň. Pod jeho vedením spolupracoval orchestr s takovými sólisty, jako byli M. Podvalová, V. Zítek, B. Heran nebo F. Ondříček. V letech 1930-44 byly kompletně provedeny opery Dráteník, Vodař, Dvě vdovy, Prodaná nevěsta, Dalibor a V studni. Uskutečněny byly dokonce i některé rozhlasové nahrávky.
Od roku 1946 soubor vystupuje již bez přerušení kontinuity. V letech 1947-61 působili s LSO téměř současně hned tři dirigenti (J. Metyš, L. Kasal, P. Čotek). V osobě L. Kasala dostal orchestr vedoucího, který absolvoval několik hodin dirigování dokonce u V. Talicha.
Svůj dnešní název používá LSO od roku 1958. Roku 1968 přivedl dirigent Jan Doležal ke spolupráci s orchestrem hosty z brněnského Státního divadla (dnes Národní divadlo v Brně). S jeho členy orchestr spolupracuje dodnes (převážně s hráči na dechové nástroje). Při větším obsazení dále orchestr navázal spolupráci s kolegy z širokého okolí (z Vysokého Mýta, Chocně, Hradce Králové, Svitav, Ústí n. Orlicí apod.)
Repertoár orchestru tvoří skladby od baroka po 20. Století. Provedena byla i taková díla jako Beethovenova 5. symfonie, 4. a 5. klavírní koncert, Haydnova symfonie Na odchodnou, Schubertova Nedokončená symfonie nebo Mozartova Symfonie č. 39 Es dur. Dramaturgie LSO se cíleně zaměřuje jak na interpretaci děl již známých a osvědčených, tak na uvádění nových nebo již zapomenutých skladeb. Orchestr má na svém kontě již několik premiér regionálních autorů (M. Toušek, D. Lukáš).

Vstupné: 160 Kč (členové KPH 80 Kč)

 

                                                                                                                                    

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA
Milovníkům dobré hudby nabízíme členství v Kruhu přátel hudby.
Členové KPH mají 50% slevu na vstupném jednotlivých koncertů.
Průkazku si můžete zakoupit v recepci Fabriky od 1.9.2015 (PO – PÁ 06:00 – 17:00)
 

Poslední aktualizace: 27.01.2016

zpět

Novinky e-mailem

Pokud máte zájem o zasílání emailem pořadů Střediska kulturních služeb a programu svitavských kin vždy v předstihu na další měsíc, zaregistrujte se pomocí Vašeho e-mailu.