Smetanovo trio, založené legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem, patří k nejprestižnějším českým souborům současnosti. Trio navazuje na ideál, který vytvořili jeho předchůdci, ale i další významné sólistické osobnosti interpretačního umění 20. století, které se setkávaly na poli komorní hudby (Oistrach, Rostropovič, Richter; Stern, Rose, Istomin). I dnešní členové Smetanova tria – všichni tři významní čeští sólisté – dokazují, že základním předpokladem úspěchu každého kvalitního tria je dokonalá sólistická vybavenost hráčů. Na žádost pořadatelů čas od času kombinují svá triová vystoupení se sólovými skladbami, tak jak to odpovídá původní slavné tradici této komorní formace.
Cesta Smetanova tria je lemována mimořádnými domácími i mezinárodními úspěchy. Trio je nositelem Ceny komorního spolku při České filharmonii a Ceny Nadace Bohuslava Martinů. Za nahrávky CD získalo Smetanovo trio řadu prestižních mezinárodních cen (mj. BBC Music Magazine Awards, Diapason d'Or, cenu měsíce BBC Chamber recording of the month, MusicWeb International).
Od roku 2024 se stalo Smetanovo trio rezidenčním souborem jednoho z nejslavnějších sálů světa – londýnské Wigmore Hall. Rok české hudby 2024 je i pro Smetanovo trio ve znamení oslav českých hudebních géniů – Smetany (1824 – 1884), Dvořáka (1841 – 1904), Suka 1874 – 1935), a také skladatele a klavíristy Josefa Páleníčka (1914 – 1991) a samotného Smetanova tria, které slaví 90 let své existence.
Je pravidelným hostem významných pódií doma (Pražské jaro, Janáčkův máj, Mezinárodní festival Český Krumlov, Moravský podzim, Lípa Musica, Concentus moraviae, Malostranské komorní slavnosti - Praha atd.), a v zahraničí (Francie, Německo, Švýcarsko, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Slovinsko, Chorvatsko, Lucembursko, Japonsko, Brazílie, Argentina, USA, Egypt atd.).
Spolupracovalo s předními dirigenty — Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, John Axelrod, Michael Boder, Tomáš Hanus nebo Stanislav Vavřínek — a s domácími i zahraničními orchestry, z nichž jmenujme například Bamberger Symphoniker, Orchestra della Svizzera italiana Lugano, Orchestre National des Pays de la Loire, Orquestra Sinfonica Brasileira, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice, nebo Moravská filharmonie Olomouc.
Smetanovo trio realizovalo celou řadu nahrávek u domácích a zahraničních společností, od roku 2000 pravidelně nahrává pro firmu Supraphon. Tato spolupráce přinesla celou řadu prestižních ocenění u nás i v zahraničí – např. CD s díly Smetany, Suka a Nováka (Supraphon 2005 získala prestižní ocenění francouzských časopisů Diapason a Le Monde de la musique. Nahrávka byla rovněž vybrána britským BBC Music Magazine jako nahrávka měsíce srpna 2005 v oblasti komorní hudby. Další nahrávka Smetanova tria, tentokrát díla A. Dvořáka (Supraphon 2006), byla opět oceněna BBC Music Magazine tentokrát jako nejlepší nahrávka měsíce září 2006, posléze obdržela významnou cenu roku 2007 v oblasti komorní hudby BBC Music Magazine Chamber Award a rovněž získala nejprestižnější francouzské ocenění CD nahrávek Diapason d'Or. Nahrávka Čajkovského a Dvořáka (Supraphon 2008) obdržela cenu měsíce BBC Chamber recording of the month za prosinec 2008. V roce 2010 vydal Supraphon CD s díly Mendelssohna a Schuberta. Odborná kritika oceňuje „výjimečné sólistické kvality a brilantní techniku, dynamičnost hry, perfektnost souhry…„ atd., mluví o „krevní spřízněnosti tří umělců…“ V červnu 2012 dokončilo Smetanovo trio další velký projekt – soubornou nahrávku trií J. Brahmse, která vyšla u firmy Supraphon na podzim 2012. Na konci roku 2013 vyšel u firmy TRIART Recording 1. díl kompletního koncertantního díla J. Brahmse (Dvojkoncert op. 102 a Klavírní koncert d moll op. 15) ve spolupráci s Filharmonií Hradec Králové za řízení O. Kukala. Dalším CD Smetanova tria jsou kompletní tria D. Šostakoviče a M. Ravela vydané na začátku roku 2014 u firmy Supraphon, oceněné mnoha prestižními časopisy Evropy (např. CD měsíce června 2014 MusicWeb International, International Record Review 5/2014, BBC Music Magazine 7/2014). V březnu 2016 vyšla u labelu Supraphon v podání Smetanova tria souborná nahrávka trií B. Martinů, která začala okamžitě sklízet úspěchy po celé Evropě a v USA. Zvítězila i v celosvětovém hlasování o nejlepší komorní CD roku a získala tak prestižní BBC Music Magazine Award 2017.
Také nahrávka Smetanova tria vydaná v březnu 2019 s klavírními trii Zemlinského, Rachmaninova a Arenského
sklidila světová ocenění - BBC Music Magazine Chamber Choice (květen 2019). V roce 2020 Smetanovo trio vydalo u firmy Supraphon 2CD k 250. výročí narození L. van Beethovena, které v prosinci 2020 získalo titul Chamber Choice časopisu BBC Magazine. V roce 2022 členové Smetanova tria spolu s mezzosopranistkou Janou Hrochovou nahráli komorní CD k poctě odkazu Josefa Páleníčka.
Klavíristka Jitka Čechová vystudovala hru na klavír na Pražské konzervatoři u Jana Novotného a pokračovala na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Petera Toperczera. Absolvovala postgraduální studium u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu, mistrovské kurzy u R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice
a L. Bermana v Piešťanech.
Získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží. Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v Jihoafrické republice, Jižní Americe, Thajsku a Japonsku. Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly doma i v cizině (Edinburgh, Graz, Paříž, Frankfurt, Baden – Baden, Bodensee Festival, Pražské jaro, Ticino Musica ad.).
Komorní hudba je pro Jitku Čechovou jednou z nepostradatelných složek její hudební identity. Natočila řadu sólových a komorních nahrávek pro české i zahraniční společnosti. K jejím největším počinům v této oblasti patří kompletní nahrávka klavírních děl Bedřicha Smetany (8 CD) pro vydavatelství Supraphon, oceněná mnohočetně v Čechách i v zahraničí.
Houslistka Markéta Janoušková je absolventkou prestižní Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Dále studovala na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze a na Chicago College of Performing Arts. Je pravidelně zvaná na mezinárodní festivaly a koncerty po celé Evropě i v zámoří. Vystoupila v předních koncertních sálech, jako například v komorních sálech Berlínské filharmonie a Elbphilharmonie, Konserhuset ve Stockholmu či v pražském Rudolfinu a Smetanově síni. Mezi koncertní úspěchy patří vystoupení na Brave Music Festival Filharmonie Sibiu, La Dimore de Quartetto v Benátkách či Hulencourt Art v Belgii. Natáčí pro zahraniční i české vydavatelské společnosti a rozhlasové stanice. V roce 2023 vyšlo Markétě sólové album "l'Astre Bleu" u prestižní německé společnosti GENUIN (Naxos DE). Jako sólistka je součástí unikátního nahrávacího projektu představující komorní díla Miloslava Kabeláče pro Deutschlandfunk Kultur - Cappriccio, kde jsou jejími kolegy první hráči a sólisté Berlínských filharmoniků. Nominaci na prestižní cenu Ursula and Dwight Mamlok Award 2022 získala v sólové kategorii umělců do 35 let, kteří se systematicky věnují provádění soudobé hudby. Markéta Janoušková hraje na unikátní housle H. Lockey Hill (18. st.), laskavě zapůjčené ze soukromé sbírky.
Violoncellista Jan Páleníček vystudoval konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze u Saši Večtomova a Miloše Sádla. Setkání s Paulem Tortelierem, světoznámým francouzským violoncellistou, bylo vrcholem doby Páleníčkova uměleckého zrání. Komorní hudbu studoval u svého otce Josefa Páleníčka a ve třídě Josefa Vlacha – primária legendárního Vlachova kvarteta. Účast na mezinárodních soutěžích Janu Páleníčkovi přinesla několikerá ocenění laureáta. Jako sólista spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry: např. Symfonický orchestr FOK, SOČR, Janáčkova filharmonie Ostrava, Festivalový orchestr Lugano (Švýcarsko), Sukův komorní orchestr, Filharmonie Hradec Králové, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Monte Carlo, Státní filharmonie Brno, Filharmonie Bohuslava Martinů – Zlín, Bamberští symfonici (SRN), Pražská komorní filharmonie, Moravská filharmonie Olomouc, KwaZulu-Natal Philharmonic-Durban (JAR) a další. Koncertní cesty ho zavedly do mnoha zemí Evropy, Ameriky, Afriky a Japonska.
Realizoval řadu nahrávek pro české i zahraniční gramofonové společnosti, rozhlas a televizi. S mimořádným úspěchem se setkaly především nahrávky sonát J. Brahmse, B. Martinů, S. Rachmaninova a nahrávky koncertů A. Dvořáka, P. I. Čajkovského a J. Haydna. Působil řadu let pedagogicky na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze. Hraje na unikátní nástroj z dílny F. Delanoy z roku 1829.
© 2024 Středisko kulturních služeb města Svitavy. Všechna práva vyhrazena.